För ett antal år sedan blev jag kontaktad av utvecklingsteamet bakom de första true-wireless-hörlurarna Earin. En produktkategori som var helt okänd för marknaden. De startade sin framgångssaga på Kickstarter med en banbrytande produkt, framtagen av riktigt duktiga designers. De behövde en logotyp som andades samma kvalitet och stil som produkten. Men logotypen hade en unik teknisk utmaning. Logotypen skulle även vara laddaren för lurarna. Logotypdesign och industridesign fick mötas.
Logotypen skulle ha en fristående symbol. Denna symbol skulle vara märket som syns på den runda formen av hörlurarna vid användning. Symbolen skulle ha en metallisk yta som även skulle fungera som laddaren av lurarna när de förvarades i sitt batteri-fodral. För att detta skulle vara möjligt fick jag ritningar från Earin som visade lite av ingenjörskonsten bakom produkten. Symbolen behövde ha en yttre cirkulär del och en central del. Dessa delar fick inte röra varandra. Snacka om logotypdesign och industridesign i en tuff kombination. En rejäl utmaning, framförallt med tanke på att jag fick en mycket kort deadline.
Ofta när man ser slutresultatet av designprocessen med en logotyp, så kan det se förbluffande enkelt ut. Men för att en logotyp verkligen ska fungera effektivt i flera år så finns det många timmars systematiskt arbete i bakgrunden. Jag hade mängder med skissförslag som jag ratade innan den slutliga designen tog form.
Det är glädjande för mig som designer att se hur företag förvaltar en logotyp som jag designat med fin känsla. Jag kunde ana det redan när jag läste briefen och såg produktpresentationen på Kickstarter. Earins utvecklare och designers var helt klart pionjärer på ett område som sedan åtföljdes av andra teknikjättar som Apple. Nedan är några fler bilder från Earin av den färdiga produkten. Deras varumärke har under åren som följt vidareutvecklats och förfinats ytterligare. Något som är viktigt för företag som är måna om sitt varumärke. I vissa branscher är det av absolut högsta prioritet.
Är du i startgroparna med en ny spännande produkt? Se till att den får en bra start i form av en effektiv och professionell grafisk profil.