Inbound Marketing på WordPress

inbound marketing och worpress

Innehållsförteckning

Är Inbound Marketing på en WordPress-hemsida möjligt? Det snabba svaret är JA. Det finns flera olika sätt att göra det och vi presenterar några olika alternativ längre ner. Men först …

Vad är Inbound Marketing?

Orsaken till uppsvinget för Inbound Marketing tillskrivs ofta vår ökande immunitet mot snabba reklambudskap, affischer, webbanners och annan så kallad Outbound Marketing – eller traditionell reklam om man så önskar. För att inte tala om den ökande användningen av annonsblockerare i webbläsare. Outbound Marketing är något som skickas ut till oss i tid och otid, det är något som vi inte väljer själva. Det kan vara ett reklamavbrott mitt i favoritprogrammet eller en telefonsäljare som ringer precis när vi steker plättar. Även om Outbound Marketing har sin plats och är effektiv om man utför den på rätt sätt. Den kan väcka nyfikenhet och leda till nästa steg – och det är just i nästa steg som Inbound Marketing är viktig.

Man skulle kunna dela upp reklambudskap som vi exponeras för i två kategorier. Snabba reklambudskap som säger att Produkt X eller Tjänst X är så här bra och kostar så här lite. KÖP! Som mottagare för det reklambudskapet är vi så pass luttrade att vi inte tror på det helt utan vidare. Men vi kanske blir lite nyfikna. Nyfikenheten gör att vi kanske går ut på Google och letar upp vad vi kan hitta om produkten eller tjänsten. Här kommer inbound marketing in i spelet.  

En man som sett en outbound marketing-kampanj kollar upp det på nätet.
En person söker upp information om något han sett.

Inbound Marketing är något som vi väljer själva att läsa om, eftersom det intresserar oss. Redan där kan man förstå att Inbound Marketing har en helt annan effekt än Outbound Marketing. Det budskap man kan nå en potentiell kund med är något som denne redan är aktivt intresserad av.

Men vänta, kanske du säger. Du kanske känner till begreppet Content Marketing. Är inte det samma sak?

Är Inbound Marketing samma sak som Content Marketing?

Inte riktigt. Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring, är att med en redaktionell ton erbjuda nyttig, relevant information till potentiella kunder. Detta skapar förtroende och är början till en bra relation mellan ditt företag och marknaden.

Själva grunden för Inbound Marketing är meningsfullt innehåll. Innehåll = Content. Content Marketing alltså. Grunden för Inbound Marketing är alltså Content Marketing. Känns det rörigt?

Inbound Marketing i WordPress
Inbound Marketing är flera strategier i ett.

Oroa dig inte, det är ganska enkelt. Content Marketing är en del i det vidare begreppet Inbound Marketing. Där Content Marketing slutar, så tar Inbound Marketing stafettpinnen och fortsätter.

Hur kommer jag enkelt igång med Inbound Marketing?

Eftersom du antagligen driver en verksamhet, så betyder det att du sitter inne med kunskap om det som du sysslar med. Välj några kanaler genom vilka du vill marknadsföra dig genom. Det vanliga är bloggar, Facebook eller köpta annonser i redaktionellt format på nyhetssajter eller vältrafikerade bloggar. Alltså en nyhet, eller ett blogginlägg, med innehåll som är intressant för läsarna, skrivet i redaktionell ton (men som är markerat som annons).

Ett kostnadseffektivt och långsiktigt alternativ är att skapa en eller flera bloggar där du informerar om saker som är relevanta och intressanta för din marknad. Ett exempel som jag varit inblandad i är ett företag som erbjöd sedumtak. Genom att skriva redaktionella bloggartiklar om sedumtak och skriva frågor-och-svar skapades en kommunikation och en relation till de som var intresserade av just sedumtak. Genom att skriva texter och rubriker på rätt sätt enligt sökmotorers riktlinjer och eftersom besökare stannar kvar och läser (vilket kräver engagerande och välskrivet innehåll) kommer dessa sajter högt upp i sökresultaten. En sådan blogg kan sedan länka till dig som erbjuder tjänsten/produkten.

Kostnaden är alltså registrering av domän, drift av webbhotell, design av en landningssida och produktion av innehållet (texter och bilder). För att detta ska ha full effekt är det bra att du eller din leverantör förstår principerna i sökmotoroptimering (SEO). Men det viktigaste är ändå innehållet och hur du presenterar det. Fundera därför på om du vill göra detta på egen hand, eller om du vill anlita professionell hjälp för webbstrategi.

Någonstans där stannar den delen av Inbound Marketing som även kallas Content Marketing men fortsätter med metoder som är ämnade att öka konverteringsgraden på din WordPress-sajt.

Hur gör jag Inbound Marketing på min WordPress-hemsida?

Du har uppnått steget där någon läst ditt Content och som vet att du är en av dem som erbjuder det som de är ute efter. Försäljningen är dock inte klar än, och det finns risk att du förlorar kunden till någon av dina konkurrenter.

När kunden kommit till ditt erbjudande som är presenterat på din WordPress-sajt finns det olika sätt att få besökaren att komma till handling, eller call-to-action som är ett populärt begrepp. Ganska ofta är säljprocessen lite mer utdragen än man som säljare önskar. Det är inte alla som läser ett intressant innehåll, hittar leverantören och direkt genomför ett köp. En del kan behöva lite övertalning och om de lämnar din sajt kan de behöva lite påminnelser.

Chatta med kunderna direkt på hemsidan

Att erbjuda en chat-funktion på sidan kan ge dig möjligheten att besvara frågor och få en direktkontakt med besökaren på din sajt. En sådan chat kan inledas med att besökaren identifierar sig med namn och e-postadress varefter denne kan skriva direkt till dig. Det förutsätter förstås att du eller någon av dina anställda har som uppgift att finnas tillgänglig för snabba svar under kontorstider. Fördelen med detta är att tröskeln för kontakten är mindre för att skriva textmeddelanden än för att ta upp telefonen och ringa. Och du kan samtidigt få den intresserades e-postadress vilket du (enligt GDPR-riktlinjer) kan spara för framtida påminnelser och uppföljning.

Nedräkningsfunktion tills erbjudandet slutar

En nedräknings-timer på hemsidan kan vara en drivande faktor som visar att det erbjudande du har inte kommer att finnas till det rabatterade priset för alltid. Passa på nu, annars missar du det. Detta kan du som har en e-handel på WooCommerce (den mest populära e-handelslösningen på WordPress) lägga in på enskilda produkter som du har tidsbegränsade erbjudanden på.

Analysverktyg för att testa vilken rubrik som är bäst

Pe-form kan installera ett analysverktyg (kräver WordPress) som gör att du kan skriva upp till tio olika rubriker till ett blogginlägg för att sedan kunna analysera vilken av dem som har bäst effekt. Sedan kan du välja att använda den som lockade mest trafik till din blogg. Du kan få daglig, veckovis eller månatlig rapportering av statistik på rubrikerna.

LIVE-information om andra besökares aktivitet

Det kan ge förtroende och ge incitament att genomföra ett köp om besökaren ser att andra också gjort det. ”PJ från Jönköping köpte produkt X för 15 minuter sedan” eller ”4 andra personer tittar på den här produkten”. En tanke som kan uppstå hos en som ser det är: ”Bäst jag också köper innan den tar slut i lager, den verkar ju populär”.

Popup som inte upprör

De flesta ogillar popup-rutor, så dessa ska användas med försiktighet. Men de kan vara mer eller mindre in-your-face. En popup kan försiktigt glida in från sidan och informera, uppmana till handling med mera utan att kräva att man stänger ner den för att kunna fortsätta det man höll på med.

Lekfullt snurrhjul – en sorts gamification

Ett lekfullt snurrhjul kan användas på t.ex. en WooCommerce-ehandel där besökaren kan snurra hjulet mot att de lämnar sin e-postadress. Belöningen är sedan t.ex. en rabattkod som de kan använda vid nästa köp. Detta är en funktion som Pe-form erbjuder och som även kan kopplas till Google Analytics så att man kan analysera resultatet av funktionen.

Öka konverteringsgraden med Inbound Marketing på din WordPress-sajt

Detta är bara några sätt som du kan använda teknik på din WordPress-hemsida för att öka konverteringsgraden. Konvertera fler besökare på din webbplats till att bli dina kunder.

Vill du bli kontaktad? Fyll i namn och nummer.

Vi lämnar inte ut ditt telefonnummer till någon tredjepart.