Många webbplatser ger inte det resultat man hoppats på. Kanske kommer inga besökare eller så har besökaren kommit till en tröskel och lämnar sedan sajten. En kombination av webbstrategi, teknik och design skapar en stark webbupplevelse som leder besökare till att ta kontakt eller att genomföra ett köp.
Det som hörs och syns gäller oftast för större verksamheter med en omfattande budget för marknadsföring. Men i det här inlägget vill vi berätta lite om hur man kan skapa en digital strategi för mindre verksamheter med en omsättning runt 5–20 milj SEK.
Det räcker inte att få trafik till din hemsida om besökarna sedan lämnar sajten efter mindre än 10 sekunder.
En stark webbstrategi boostar er försäljning så att ni kan lyckas på webben. Det behövs en övergripande plan. En bra webbstrategi utgår dels från dina mål och dels från varför besökarna väljer att komma till er.
Det räcker inte att få trafik till din hemsida om besökarna sedan lämnar sajten efter mindre än 10 sekunder. Inte heller hjälper det med en proffsig och säljande webbdesign om du inte har någon trafik till sajten. Och på något vis måste ju besökaren tala om vem hen är så ni kan få en kontakt.
Cirka 80 % av alla köp föregås idag av sökningar på Google. Att finnas med högt på resultatlistorna ökar möjligheten till ökad försäljning. I de allra flesta fall är en Sökmotoroptimering en grundläggande del i en digital strategi, särskilt så eftersom det är en kostnadseffektiv metod att öka genomslaget för din webbplats.
Vi har en lång erfarenhet av att hjälpa mindre företag med webbproduktion och marknadsföring. Under de senaste fem åren har vi märkt en ökad andel förfrågningar på digitala strategier då fler och fler inser potentialen i att nå ut till nya kunder via webben.
Med en tydlig och genomtänkt webbstrategi får du en konkurrensfördel! En bra närvaro på webben stärker ditt varumärke och hjälper dig till nya kunder och fler orders! Ett företag som Pe-form samarbetar med inom detta är AdCrea en webbyrå i Borås som kan webbstrategi.
En digital strategi kan förstås omfatta fler än dessa tre steg, men dessa punkter tar ut kursen för att lyckas med marknadsföring på nätet för många av de webbprojekt vi jobbar med.