Kontakt
Skrivet av Pepe 2021-01-13

En webbplats utan trösklar konverterar nya kunder

Många webbplatser ger inte det resultat man hoppats på. Kanske kommer inga besökare eller så har besökaren kommit till en tröskel och lämnar sedan sajten. En kombination av strategi, teknik och design skapar en stark webbupplevelse som leder besökare till att ta kontakt eller att genomföra ett köp.

Det som hörs och syns gäller oftast för större verksamheter med en omfattande budget för marknadsföring. Men i det här inlägget vill vi berätta lite om hur man kan skapa en digital strategi för mindre verksamheter med en omsättning runt 5-20 milj SEK.

Det räcker inte att få trafik till din hemsida om besökarna sedan lämnar sajten efter mindre än 10 sekunder.

En stark webbstrategi boostar er försäljning så att ni kan lyckas på webben. Det behövs en övergripande plan. En bra webbstrategi utgår dels från dina mål och dels från varför besökarna väljer att komma till er.

Det räcker inte att få trafik till din hemsida om besökarna sedan lämnar sajten efter mindre än 10 sekunder. Inte heller hjälper det med en proffsig och säljande webbdesign om du inte har någon trafik till sajten. Och på något vis måste ju besökaren tala om vem hen är så ni kan få en kontakt.

hjälp besökaren att fatta rätt beslut

Cirka 80 % av alla köp föregås idag av sökningar på Google. Att finnas med högt på resultatlistorna ökar möjligheten till ökad försäljning. I de allra flesta fall är en Sökmotoroptimering en grundläggande del i en digital strategi, särskilt så eftersom det är en kostnadseffektiv metod att öka genomslaget för din webbplats.

Vi har en lång erfarenhet av att hjälpa mindre företag med webbproduktion och marknadsföring. Under de senaste fem åren har vi märkt en ökad andel förfrågningar på digitala strategier då fler och fler inser potentialen i att nå ut till nya kunder via webben.

Vi hjälper våra kunder besvara nedan tre frågor

1. HUR HITTAR KUNDEN TILL DIN SAJT?

  • Sociala medier t.ex. Facebook, Youtube och Linkedin
  • SEO, Sökmotoroptimering
  • Sponsrade länkar, Google Ads
  • Nyhetsbrev

2. ÄR WEBBPLATSEN SÄLJANDE OCH ANVÄNDARVÄNLIG?

  • Utgå från logotypen, grafiska profilen och komplettera med bra bilder
  • Viktigt med tydlig navigering så det är enkelt att hitta.
  • Ha ordentligt med innehåll och håll hemsidan uppdaterad.
  • Säkerställ att den funkar bra på mobilen och att den är snabb.

3. HUR HJÄLPER DU BESÖKAREN FATTA RÄTT BESLUT OCH TA KONTAKT?

  • Det ska vara enkelt att orientera sig på sajten och förstå vad man ska göra
  • Call-to-Action med bra enkla formulär, gärna på alla sidor och tydliga knappar med signalvärde.
  • Ha material för nedladdning, t.ex. guider.
  • Analysera trafikdata och jobba kontinuerligt med förbättringar.
  • Det krävs en genomtänkt webbstrategi för att lyckas!

Med en tydlig och genomtänkt webbstrategi får du en konkurrensfördel! En bra närvaro på webben stärker ditt varumärke och hjälper dig till nya kunder och fler orders!

En digital strategi kan förstås omfatta fler än dessa tre steg, men dessa punkter tar ut kursen för att lyckas med marknadsföring på nätet för många av de webbprojekt vi jobbar med.

Skrivet av Pepe

ÄR DU NYFIKEN PÅ MER?

Ta en kontakt

Skicka ditt telefonnummer eller din e-postadress och skriv gärna en rad om vad det gäller så kontaktar jag dig så snart jag kan.
kontakt

Fler blogginlägg

Här visas artiklar och referensjobb från vår blogg.
crossmenuarrow-right