Många undrar hur man designar en bra logotyp. Det finns så klart inte bara ett sätt att designa en logotyp. Jag har arbetat som grafisk formgivare och Art Director sedan 1998 och har under åren utarbetat ett systematiskt och effektivt sätt att ta mig an utmaningen med att designa en logotyp. Jag tänkte dela med mig av detta i denna artikel, till nytta för andra som vill lära sig om logotypdesign och för de som tänker anlita någon för att designa sin logotyp. Jag vill visa på att det är en sofistikerad process som kräver både hårt arbete och fingertoppskänsla, samtidigt som delar av artikeln kan hjälpa beställare av logotyper att undvika oseriösa designbyråer.
Det är du som kund som behöver ha klart för dig vad målet med logotypen ska vara, för att designern ska kunna nå målet. Det betyder inte att du som kund behöver vara insatt i grafisk design eller ha någon särskild konstnärlig känsla. Hur man designar en bra logotyp börjar med att man bestämmer sig för vad man vill att logotypen ska förmedla för budskap till de som ser den. När du vet det, kan du börja skriva ner "receptet" för din logotyp. Receptet som ska tillagas av en grafisk formgivare.
För att underlätta för kunden har jag utarbetat ett frågeformulär, där logotyp-beställaren i lugn och ro kan tänka igenom ett antal frågor vars svar utgör grunden för designen. En del av frågorna kan kännas självklara medan andra kan behöva lite mer eftertanke. Om det handlar om en omarbetning av en gammal logotyp så kan det finnas orsak att fundera på om man vill behålla vissa kännetecken från det som redan finns. Man kanske ska behålla färger eller symbolik?
Den mest grundläggande frågan är vilken text som ska stå på logotypen. Ett bolag som t.ex. är registrerat hos Bolagsverket under namnet ”Pepe Juntunen Eltjänst i Skövde AB” måste inte ha med alla ord i det långa namnet på logotypen. Logotypen är trots allt ett grafiskt märke som ska identifiera ett varumärke. Det öppnar upp för en del möjligheter. Logotypen skulle kunna ha ”PJ Eltjänst i Skövde” som namn eller endast ”PJ Eltjänst”, eller både och. Då kan man bortse från ”i Skövde” när man trycker logotypen på små ytor (till exempel en penna).
AB vilket finns med i ett registrerat bolagsnamn står för Aktiebolag och är något som de flesta inte har med i logotypen såvida inte logotypen består av en akronym som PEAB (Paulsson Entreprenad Aktiebolag). Ett långt namn på logotypen kan behöva skrivas på två rader. Baserat på min erfarenhet är det bra om logotypen kan fungera i ett någorlunda rektangulärt horisontellt format utan att bli för långsmal. Om en logotyp har en friliggande symbol kan man i vissa fall ha två varianter av logotypen, där en variant har en stor symbol med företagsnamnet under. Detta kan lämpa sig för vissa kvadratiska ytor där man kan arbeta mer på höjden och inte har så begränsat med utrymme.
Cirka hälften av alla namnförslag som kommer in till Bolagsverket kan inte registreras. Ofta finns det redan ett aktiebolag eller ett annat företag med liknande företagsnamn. Därför kan det vara bra att kontrollera om ditt tänkta företagsnamn redan är registrerat.
Bolagsverket
Detta är förmodligen en enkel fråga att besvara. Berätta vilka tjänster du ska erbjuda eller vilka produkter du ska sälja. Ska logotypen vara ett varumärke för en produkt så kan du beskriva produkten. Här har du chansen att berätta lite om din affärsidé och vision, vilket du antagligen redan har klart för dig, särskilt om logotypen ska representera ett registrerat bolag.
En del väljer att ha med en variant av logotypen med sin payoff eller tagline. Vad är det, kanske du undrar? Dessa betyder ungefär samma sak. Det är en kommersiellt inriktad slogan eller fras som ska ge en viss dramatisk effekt och förmedla en känsla som varumärket står för. Nike har ”Just do it”, McDonald’s har sin ”I’m Lovin’ it” och Apple ”Think different”. Om du är osäker på om du över huvud taget vill ha en tagline, eller inte vet vad det ska stå på den, så är det helt okej att hoppa över detta. En logodesign står eller faller inte på en payoff.
Detta är kanske den viktigaste punkten att fundera på i strategin för hur man designar en bra logotyp. Känslan som finns i ett varumärke är nära besläktad med de kärnvärden som ditt företag har. Ska man uppleva lyx och exklusivitet? Eller jordnära trygghet och stabilitet? Ska man uppleva ett humant, ödmjukt och personligt värde? Eller ska logotypen förmedla hög kompetens och modern teknik? Ofta kan man kombinera flera värdeord, medan andra hamnar i konflikt med varandra. Det är svårt att få till ”lyx” och ”billigast i stan”.
En del logotyper ska användas på ett sätt där en friliggande symbol eller ikon kan vara mycket användbart. En del kunder jag arbetat med ska ha en logotyp som även ska vara ikonen till deras smartphone-app. Andra ska etsa in symbolen i metall, eller en möbeltillverkarna kanske ska fräsa eller bränna in sin symbol i möblerna. Omständigheter och förutsättningar varierar.
Om det inte spelar någon roll för dig som kund, så kan du ge din designer fria händer med detta. Ibland kan det finnas en form i bokstäverna på din kommande logotyp som kan vidareutvecklas och lyftas fram, vilket gör att symboliken bakas in i själva namnet. Detta kan vara mycket effektivt rent visuellt. Om du ändå vet att du behöver en friliggande symbol till din logotyp så kanske du redan vet vad denna ska vara. Det kan vara ett monogram med företagets initialer, eller en grafisk symbol som visar verksamheten som logotypen representerar.
Den känsla som logotypen signalerar kan påverka hur människor i olika åldersgrupper, yrkesgrupper eller nationaliteter uppfattar den. Ibland är målgruppen väldigt specifik. Jag har tagit fram en logotyp till ett företag som sysslar med Skatterådgivning för pensionärer, och då är målgruppen tydlig. Ett annat företag säljer barnkläder. Då är målgruppen inte barn i första hand, utan föräldrar. Tänk igenom vilka du eventuellt redan har som målgrupp och om du vill utöka den. Riktar du dig till män, kvinnor eller både och? Riktar du dig till särskilda yrkesgrupper? Förväntar du dig att kunderna har viss förhandskunskap så att de kan förstå symboler som inte är allmänt kända.
Ett företag som jag designade en logotyp till riktar sig till specialister inom vissa yrkeskategorier där formen på en graf var allmänt känd och den skulle finnas med i symboliken. Som designer är det viktigt att inte falla för fördomar och överdriva karakteristiska drag som man felaktigt tänker ska locka en målgrupp. Ett extremt exempel skulle vara att en logotyp riktad mot kvinnor ska vara rosa. Underskatta aldrig marknaden. Respektera alla människor. Det är viktiga grundstenar i hur man designar en bra logotyp
Dina direkta konkurrenter är de som erbjuder liknande tjänster eller produkter som du inom samma geografiska region. Om du ska starta ett glutenfritt bageri, så behöver du inte konkurrera med ett bageri i Australien med samma inriktning. Däremot vill man inte riskera att förväxlas med ett annat företag, även om det är ett omtyckt och framgångsrikt företag. Risken finns att man då uppfattas som oseriös genom att man försöker utnyttja någon annans identitet. En annan risk är att man delvis förlorar kontrollen över sitt varumärke, då den påverkas av hur det andra företaget sköter sina affärer. För mig som grafisk designer är det oerhört viktigt att det jag skapar är unikt och något som mina kunder kan känna sig stolta över i många år.
Nästa steg i processen är själva designen av logotypen. Detta är del två i serien om hur man designar en bra logotyp.
Läs del 2: Hur man designar en bra logotyp - Från idé till fullbordad logotyp