Från mars 2024 är det obligatoriskt att införliva en cookiebanner som stöder Google Consent Mode version 2. Om inte en lämplig cookiehantering är på plats, kommer möjligheten att genomföra mätningar (Google Analytics) och annonsera genom Googles annonssystem begränsas eller stoppas helt.
För att korrekt initiera eller fortsätta insamling och överföring av data till Google Consent Mode v2 krävs det att vissa steg följs.
Anledningen till uppdateringen av Google Consent Mode till version 2 och dess nödvändighet för fortsatt effektiv spårning är länkad till Digital Markets Act.
Denna lagstiftning från EU infördes 2023 för att reglera och övervaka de stora digitala aktörerna, kända som gatekeepers. Företag som Amazon, Apple, Meta, och Googles moderbolag Alphabet, är några av de som har klassificerats som gatekeepers. Syftet med Digital Markets Act är:
Some large online platforms act as "gatekeepers" in digital markets. The Digital Markets Act aims to ensure that these platforms behave in a fair way online.Together with the Digital Services Act, the Digital Markets Act is one of the centrepieces of the European digital strategy.
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-markets-act-ensuring-fair-and-open-digital-markets_en
Google Consent Mode är även tätt förknippad med andra regelverk som GDPR och ePrivacy-direktivet.
Vi kan hjälpa er med installation och inställning av Complianz så att ni kan fortsätta med effektiv analys och annonsering även i fortsättningen. Kontakta oss för mer info.