Hur man designar en bra logotyp del 2

Innehållsförteckning

Från idé till fullbordad logotyp

Hur man designar en bra logo är en fråga som många med företagare ställer. Detta är den andra delen i artikelserien ”Hur man designar en bra logotyp”. Klicka här för att läsa den första delen. Nu har du som ska ha logotypen fullbordat en stor del av planeringen och strategin som ingår i logotypdesign. Steg två är en arbetsmetodik som huvudsakligen hamnar på den grafiska designern.

Brainstorming är viktigt när man ska designa en bra logo

Skriv ner alla värdeord, synonymer och relaterade saker. Heller mer än mindre.

Brainstorming är viktigt när man designar en bra logotyp

Jag brukar brainstorma när jag påbörjar skissandet av en logotyp. Jag skriver ner de värdeord som kunden vill förmedla, synonymer och relaterade saker. Allt som faller mig in. Samtidigt skriver jag ut namnet som ska stå på logotypen i versaler och gemener. Jag skissar på olika textstilar, placerar orden på olika platser i förhållande till varandra. Jag undersöker mellanrummen mellan orden för att se om de ytorna föreställer något som jag kan arbeta vidare på.

Jag bläddrar genom hundratals, ibland tusentals typsnitt med verktyg där jag kan se de företagsnamnet skrivet i typsnitten som jag bläddrar bland. Hela tiden letar jag efter former, linjer eller symboler som kan gömma sig i textformen. Denna fas upplever jag är bra att påbörja med papper och penna innan man går vidare med sitt vektor-illustrationsprogram. Jag upplever att man kan tänka på ett annat sätt med en Micron-tuschpenna och ett rutat skisspapper, även om jag är något av en tekniknörd.

En bra logo kan ha sin början med rätt typsnitt

Granska ordbilden på många olika typsnitt. Det ger inspiration och idéer som annars kanske inte dyker upp.

Hur man designar en bra logo med rätt typsnitt

Detta är inte så lätt som en del tänker. Det är sant att jag ohämmat bläddrar bland alla typsnitt jag kommer åt i brainstorming-fasen. Även gratistypsnitt som kan visa sig vara dåligt producerade och oanvändbara i slutändan. Alla former kan nämligen ge inspiration och väcka en idé som är värd att utforska. Oftast är ett typsnitt trots allt endast en grund att jobba vidare med, åtminstone för mig. Jag brukar nämligen rita om teckenformer och ibland designa helt egna tecken så att jag får det precis som jag vill. Men val av typsnitt är ett känsligt ämne, och här har man stor nytta av erfarenhet. Nyutbildade designers gör väl i att fördjupa sig i kända typsnitt, deras bakgrund och hur de använts genom åren.

Många typsnitt som än idag uppfattas som moderna kan ha funnits i över hundra år. Som bevis kan jag nämna en av mina personliga favoriter, Akzidenz Grotesk som formgavs av H. Berthold AG redan 1896. Det kom senare att ge upphov till det mer kända Helvetica och Helvetica Neue, som användes som systemtypsnitt i alla iPhones fram till 2015. Så för ett otränat öga så kan typsnittet som Apple använde i sina iPhones fram till 2015 sett likadant ut i över hundra år. Rätt så fantastiskt om man tänker på det.

En bra designer ska heller inte hamna i ett fack, där de återanvänder trendiga typsnitt som de själva är förtjusta i. Framförallt oerfarna designers fastnar lätt för trendiga typsnitt som senare visar sig ha en kort livslängd. Efter bara några år kan de kännas riktigt daterade.

En annan risk för oerfarna designers är att alla deras logotyper får en liknande stil. Formgivarens egen smak och önskemål påverkar slutprodukten för mycket, vilket kan gå ut över logotypen, eftersom en annan design egentligen skulle passa varumärket bättre.

När du sedan granskar ett typsnitt, fråga dig själv:

  • Är detta ett typsnitt som håller hög produktionskvalitet?
  • Associeras typsnittet med något på grund av hur det använts förut?
  • Vilken känsla förmedlar typsnittet?
  • Är det läsbart i små storlekar och i logotypens färg?
  • Harmonierar typsnittet med symbolen?
  • Vilket eller vilka andra typsnitt harmonierar med det, som komplement för användning i övrig design?

En bra logo kräver kvalitetskontroll.

Efterforskningar och kvalitetskontroll är viktigt. Ibland måste man börja om från början.

En seriös logotypdesigner gör efterforskningar

Jag använder ett antal metoder för att säkerställa att mina logotypskisser inte riskerar att bli likadana som någon existerande logotyp. Delvis använder jag den gamla hederliga bildsökfunktionen från Google. Därtill finns det ett antal olika databaser med logotyper där jag gör sökningar på branscher och bokstavskombinationer som är relevanta till logotypen jag designar. Därtill finns tjänster där man kan ladda upp en bild och låta artificiell intelligens genomsöka webben efter bilder som uppfattas som likadana.

Det är en stor fördel att ha jobbat med logotyper och varumärken i många år. Man får ett känsligt öga för symboler och former, och kan snabbt känna igen om något liknar något annat som redan finns. Denna erfarenhet ersätter förstås aldrig arbetet med efterforskningar som behöver göras. Ibland händer det att den goda idén man skissat på inte går att fortsätta på, då någon annan redan använt idén. Men det är bra att man upptäckte det tidigt istället för sent.

Kvalitetskontrollera logotypen

När jag utarbetat en eller några logotypförslag som jag tycker om, brukar jag utföra en kvalitetskontroll av dem. Detta kan man göra genom att ladda ner så kallade mockups från olika webbtjänster. Då kan man placera logotypen på olika saker, som pennor, kuvert, förpackningar och smartphones. Jag får då tillfälle att testa färgsättningar, kompletterande färger, mönster och se hur logotypen fungerar i ”verkligheten”. Kanske upptäcker man nya saker om sin logotypdesign i denna fas. Ibland märker jag att logotypens proportioner behöver justeras. Eller att något grafisk element behöver skalas av eller förenklas för att göra samspelet mellan färger och mönster mer visuellt kraftfullt. Mockups gör även presentationen av logotypen till kunden enklare. De kan få uppleva logotypen i användning. Detta är ett användbart tillvägagångssätt i hur man designar en bra logo.

Redogör för designprocessen både för dig själv och för din kund.

Skriv ner tankarna bakom logotypen, både för din egen skull och för kunden.

Redogör för designprocessen både för dig själv och för kunden

Hur man designar en bra logo innefattar att se tillbaka på briefen och sin designprocess. Att skriva ner hur designen av logotypen kommit till är till nytta både för designern och för kunden. Jag upplever att det hjälper mig analysera slutprodukten på ett konkret sätt. Det är lätt att en vild fantasi skenar iväg när man arbetat flera timmar med något kreativt och man kanske hamnat någon annanstans än man skulle vara om man följt briefen. Läs igenom briefen igen, analysera slutprodukten och tänk så objektivt du kan på om logotypen förmedlar rätt saker. Skriv ner dina tankar. Var öppen med din kund om detta. Jag upplever att jag får en mycket bättre respons från mina kunder när jag kan redovisa varför jag designat logotypen som jag gjort, framförallt om designen inte liknar något som de på förhand föreställt sig.

Fil- och färgformat för leverans av logotypen

Hur man designar en bra logo innefattar förstås en leveransklar produkt i rätt färg- och filformat. Logotypen kan komma att användas i svartvitt eller färg. Den kommer finnas på webben, skyltar, dekaler och visitkort. För att kunden ska ha en logotyp som fungerar för alla ändamål brukar jag inkludera följande:

  1. Logotypen i vektorgrafik (EPS-format vanligtvis) för trycksaker
  2. Den tryckbara logotypen i Pantone-färger (färger kräver en egen blogg-artikel)
  3. Logotypen i PNG-format med transparent bakgrund (så att det inte blir en ful vit ruta i vissa sammanhang). Formatet har brett stöd på webben och i appar.
  4. Logotypen i SVG-format, ett mer och mer använt vektorbaserat format för webben.
  5. Ett dokument som visar färgkoderna för Pantone-färger, CMYK-färger och RGB-färger.

Logotypdesign och profilmanual

Förvalta din dyrbara immateriella ägodel logotypen så den ökar i värde

En grafisk manual hjälper andra att förvalta logotypen till nytta för företaget

Grattis! Nu är logotypen klar. Men i framtiden kan kunden eller andra designers komma att arbeta med logotypen. Eftersom alla har sitt eget sätt att arbeta och sin egen smak, så kan det vara bra att sätta upp lite riktlinjer. Det gör att den visuella kommunikationen blir enhetlig och konsekvent, vilket i sin tur stärker och tydliggör varumärket. En grafisk manual eller profilmanual kan innehålla olika saker, beroende på vilket företag det gäller.

Men det vanliga är att den ger förklaringar om hur logotypen ska placeras, vilka marginaler och bakgrundsfärger som är lämpliga eller olämpliga. Den kan ge instruktioner som hjälper kunden att ta fram nya visitkort, annonser, skyltar med mera. För en del evenemang, som mässor, kan en profilmanual även ge vägledning i hur man ska tänka med rollups, skyltning och färger.

Profilmanualen kan även ge förslag på lämpliga pappersval för trycksaksproduktion. Här måste man vara flexibel och förutseende. Men en bra profilmanual är mer än en instruktionsbok. Den hjälper att bevara ett varumärke som presterar effektivt. Och den kan ge de anställda en boost, en känsla av stolthet över varumärket de får representera.

Detta var den andra delen i ”Hur man designar en bra logo”. Jag kommer allteftersom skriva inlägg med specialinriktad information som kan vara till nytta för dig som driver företag och är intresserad av att ditt varumärke ska prestera till max.

Vill du bli kontaktad? Fyll i namn och nummer.

Vi lämnar inte ut ditt telefonnummer till någon tredjepart.