hello world!
  • Marknadsföring & webbstrategi för att nå rätt kunder

    Alla företag har olika styrkor och möjligheter. B2B och B2C kan behöva använda olika verktyg och kanaler för att nå rätt målgrupp. Men det hela börjar med en analys av ditt företag.

Analys som förbereder webbstrategin

En analys av ditt företag innan du ens funderar på att gå ut på nätet hjälper dig att sätta hela din webbstrategi i ett sammanhang. Det hjälper dig också att tänka på hur du kommer att använda webben för att kommunicera med dina kunder.

Identifiera målgrupp och mål för marknadsföringen?

All marknadsföring har ett mål. Det är inte så enkelt att det bara handlar om att tjäna snabba pengar. Syftet med marknadsföring kan vara att påverka, förändra eller förstärka kundernas uppfattning om ditt företag, dina produkter och dina tjänster. För att lyckas med det måste du veta vilka dina kunder är och hur de reagerar på dina marknadsföringsinsatser. Du kan använda olika marknadsundersökningsmetoder för att studera dina befintliga kunder och potentiella kunder för att avgöra vad som tilltalar dem och vad som inte gör det. Sådana metoder kan innefatta frågor och analys i sociala medier, konkurrensanalys eller analys av offentliga uppgifter. När målet är klart kan du gå vidare till nästa steg.

Val av budskap och plattform för marknadsföring

Budskapet i din marknadsföring bör vara tydligt och lätt att förstå. Ett av de mest effektiva sätten att kommunicera ditt budskap är genom en berättelse eller ett narrativ. En berättelse ger också en ram för att förstå varför du gör det du gör. För att kunna förmedla berättelsen behöver du nå ut till de personer som är mottagliga för ditt erbjudande, de som kan tänkas bli dina kunder.

Ett sätt att nå ut är innehållsmarknadsföring. Det innebär att skriva och publicera artiklar för webbplatser som din egen, olika branschbloggar och nyhetssajter. Att skriva för dessa webbplatser är ett slags förtjänad marknadsföring. Du förtjänar den genom att erbjuda användbar, informativ information som kan hjälpa människor. De letar då aktivt upp dig. När de hittar dig kan du dela din berättelse till en redan intresserad publik.

Pe-form bygger ständigt ut ett nätverk av kanaler som våra kunder drar nytta av. Det kan handla om artiklar som publicerar på olika nätverk, där information hämtas och bearbetas med hjälp av maskininlärning och artificiell intelligens. Sedan sker redigering och faktagranskning. Detta i kombination med våra SEO-kunskaper är ett effektiv sätt att driva trafik för att nå rätt målgrupp. En målgrupp som sedan kan nås med rätt marknadsföring.

I andra fall kan sociala medier vara den rätta kanalen att nå ut med sin marknadsföring. Det kan handla om annonsering på sociala medier som Instagram, Facebook. Google Ads är också en plattform du kan använda för att nå ut till människor med din marknadsföring. Du kan överväga om du vill använda SEO eller PPC (pay per click) för din marknadsföring. Du kan använda PPC med Google och du kan också använda SEO med olika plattformar som Google, Bing och andra sökmotorer.

Konvertera besökare till kunder med din webbplats

Det sista men viktigaste målet är inte att nå en potentiell kund med din marknadsföring. Även om de hittat till din webbplats så är det inte mycket värt om de inte konverteras till köpare av din produkt eller tjänst. För att lyckas konvertera besökare till kunder måste du förstå deras beteenden och behov. Du behöver också vara tydlig och använda Call-to-action på ett bra sätt, med tydliga budskap, t.ex. "Bli uppringd av oss", "Få en kostnadsfri offert" m.m. Kundutlåtanden som även kallas social proof är också viktiga i sammanhanget.

SEO och marknadsföring är en kontinuerlig process

SEO är ingen punktinsats. Webben är i ständig förändring och om man inte förnyar, förbättrar och växer så kommer sökmotorer att anse innehållet som mindre relevant. Med en bra partner för webbinsatser kan din närvaro på nätet förstärkas och du kan nå nya potentiella kunder, som med rätt budskap kan konverteras till lojala kunder.

ÄR DU NYFIKEN PÅ MER?

Ta en kontakt

Skicka ditt telefonnummer eller din e-postadress och skriv gärna en rad om vad det gäller så kontaktar jag dig så snart jag kan.
RING OSS NU
  • Jag har under 12 års tid haft Pe-form som grafisk designer i mina olika företag, både vad gäller webbdesign, framtagande av logotyper och grafisk profil m.m. Några gånger har vi av olika anledningar använt oss av andra aktörer men vi har alltid kommit tillbaka till Pe-form förr eller senare. Förutom deras stora kunnande och påhittighet så uppskattar jag deras förmåga att "känna av" vad vi vill förmedla. Pe-form är oerhört lätta att samarbeta med och levererar alltid de mest fantastiska resultat. Jag upphör aldrig att förvånas över deras sätt att skapa något utifrån mina ibland luddiga idéer.
    Jag rekommenderar Pe-form å det varmaste.
    Peter Örnberg
    Peter Örnberg
    Svensk Kvalitetssanering AB
  • Bemötandet har varit mycket professionellt. Pe-form skapade en logotyp som jag kan bära med stolthet. Jag kan och kommer absolut rekommendera detta till kollegor.
    André Björnfot
    AMA Kalkyl AB
  • Pepe är en mycket kreativ och engagerad grafisk designer. Vi anser att det aldrig finns några ”om och men” utan alltid fokus på att leverera ett resultat som vi både känner oss trygga och 100% nöjda med. En helhetsleverantör med bred kompetens. Vi vill verkligen rekommendera Pepe och PE-FORM.
    Ledningsgruppen
    Serventus AB
  • Jag anlitade Pe-form för hjälp med vår logotyp. Efter en kort tid var loggan klar och vi var mycket nöjda med resultatet!
    CA nöjd kund
    Christopher Alterby
    Borås Fönsterputs AB

Exempel på logotypdesign, grafisk profil och webb från oss

Här visas artiklar och referensjobb från vår blogg.
Kontakt
crossmenuarrow-right