En analys av ditt företag innan du ens funderar på att gå ut på nätet hjälper dig att sätta hela din webbstrategi i ett sammanhang. Det hjälper dig också att tänka på hur du kommer att använda webben för att kommunicera med dina kunder.
All marknadsföring har ett mål. Det är inte så enkelt att det bara handlar om att tjäna snabba pengar. Syftet med marknadsföring kan vara att påverka, förändra eller förstärka kundernas uppfattning om ditt företag, dina produkter och dina tjänster. För att lyckas med det måste du veta vilka dina kunder är och hur de reagerar på dina marknadsföringsinsatser. Du kan använda olika marknadsundersökningsmetoder för att studera dina befintliga kunder och potentiella kunder för att avgöra vad som tilltalar dem och vad som inte gör det. Sådana metoder kan innefatta frågor och analys i sociala medier, konkurrensanalys eller analys av offentliga uppgifter. När målet är klart kan du gå vidare till nästa steg.
Budskapet i din marknadsföring bör vara tydligt och lätt att förstå. Ett av de mest effektiva sätten att kommunicera ditt budskap är genom en berättelse eller ett narrativ. En berättelse ger också en ram för att förstå varför du gör det du gör. För att kunna förmedla berättelsen behöver du nå ut till de personer som är mottagliga för ditt erbjudande, de som kan tänkas bli dina kunder.
Ett sätt att nå ut är innehållsmarknadsföring. Det innebär att skriva och publicera artiklar för webbplatser som din egen, olika branschbloggar och nyhetssajter. Att skriva för dessa webbplatser är ett slags förtjänad marknadsföring. Du förtjänar den genom att erbjuda användbar, informativ information som kan hjälpa människor. De letar då aktivt upp dig. När de hittar dig kan du dela din berättelse till en redan intresserad publik.
Pe-form bygger ständigt ut ett nätverk av kanaler som våra kunder drar nytta av. Det kan handla om artiklar som publicerar på olika nätverk, där information hämtas och bearbetas med hjälp av maskininlärning och artificiell intelligens. Sedan sker redigering och faktagranskning. Detta i kombination med våra SEO-kunskaper är ett effektiv sätt att driva trafik för att nå rätt målgrupp. En målgrupp som sedan kan nås med rätt marknadsföring.
I andra fall kan sociala medier vara den rätta kanalen att nå ut med sin marknadsföring. Det kan handla om annonsering på sociala medier som Instagram, Facebook. Google Ads är också en plattform du kan använda för att nå ut till människor med din marknadsföring. Du kan överväga om du vill använda SEO eller PPC (pay per click) för din marknadsföring. Du kan använda PPC med Google och du kan också använda SEO med olika plattformar som Google, Bing och andra sökmotorer.
Det sista men viktigaste målet är inte att nå en potentiell kund med din marknadsföring. Även om de hittat till din webbplats så är det inte mycket värt om de inte konverteras till köpare av din produkt eller tjänst. För att lyckas konvertera besökare till kunder måste du förstå deras beteenden och behov. Du behöver också vara tydlig och använda Call-to-action på ett bra sätt, med tydliga budskap, t.ex. "Bli uppringd av oss", "Få en kostnadsfri offert" m.m. Kundutlåtanden som även kallas social proof är också viktiga i sammanhanget.
SEO är ingen punktinsats. Webben är i ständig förändring och om man inte förnyar, förbättrar och växer så kommer sökmotorer att anse innehållet som mindre relevant. Med en bra partner för webbinsatser kan din närvaro på nätet förstärkas och du kan nå nya potentiella kunder, som med rätt budskap kan konverteras till lojala kunder.