För ett antal år sedan blev jag kontaktad av Procedos för att ta fram en komplett grafisk profil och produktdesign till dem inklusive logotyp. Ett färdigutvecklat träningssystem framtaget av experter fanns redan, men det saknades en grafisk profil som skulle knyta samman produkten, förpackningar och marknadsföring. Träningssystemet använde sig av nio punkter och kallades Platform9.
De första två sakerna jag fick i uppdrag att designa var logotypen och själva träningsmattan. Logotypen skulle ha en tydligt sportig känsla och helst ha med träningssystemets nio punkter. Resultatet av designprocessen blev denna logotyp.
Nästa steg var att designa själva träningsmattan. Den skulle ha samma sportiga känsla. Två varianter av mattan togs fram i olika färgkombinationer för att särskilja träningsledarens matta och "elevernas" mattor. Jag fick även i uppdrag att designa varianter av mattan för ishockeyspelare och golfare.
Träningsmattan skulle förstås ha en snygg förpackning som går i samma stil som logotypen och produkterna. Det är riktigt kul när man får i uppdrag att skapa en komplett grafisk profil och produktdesign, där man får styra och påverka det visuella i allt från logotyp till förpackning och webbdesign.
Procedos drivs av ambitiösa och duktiga personer, vilket gör det extra kul när man kan få ha ett finger med i utvecklingen av ett varumärke. Procedos och dess plattform har varit med på nyheterna i SVT och gör succé runtom i världen, vilket man kan se på Procedos webbplats och sociala medier.
Färgerna och formspråket har varit ett genomgående enhetligt tema från logotyp, trycksaker, förpackningar och träningsmattorna. Procedos har under årens lopp fått bra underlag att själva kunna använda designen och logotypen i t.ex. sociala medier på ett effektivt sätt.
Jag ser fram emot att följa och hjälpa till med Procedos framgångar även i framtiden.