SolunoBC grundades 2017 genom en sammanslagning av företagen Solus BC och Uno Telefoni. Tillsammans blev de den enskilt största och mest expansiva operatörsoberoende telekomaktören i Norden. Deras produktportfölj omfattar molnbaserade växeltjänster, mjukvarutelefoni och mängder med relaterade kringtjänster. Det nybildade bolaget behövde en ny skrud. Efter ett långt framgångsrikt samarbete där jag anlitats som grafisk designer för Solus BC, fick jag förtroendet att ta fram en ny grafisk profil även för SolunoBC.
Logotypdesignen hade en bakomliggande tanke om moderna och flexibla kommunikationslösningar. De två mjuka pilarna som pekar åt motsatta håll symboliserar kommunikation. Pixelmönstret inuti pilarna visar på hur tjänsterna bygger på digital teknik och de många fasetter eller former som dessa tar. Mellanrummet mellan pilarna bildar formen av ett S, för SolunoBC. För att läsa mer om hur jag tar fram en grafisk profil för företag, läs gärna min artikelserie "Hur man designar en bra logotyp" i två delar.
Jag utarbetade en profilmanual eller grafisk manual som fungerar som ett bra verktyg för framtida designers och utvecklare, så att dessa kan arbeta med ett enhetligt visuellt uttryck för en sammanhängande kommunikation mot sina kunder. Med hjälp av en grafisk profilmanual kan ett företag förvalta en av sina dyrbaraste tillgångar - varumärket.
Den grafiska manualen innehåller anvisningar om hur logotypen ska användas på ett korrekt sätt, samt exempel på hur logotypen kan användas på ett felaktigt sätt. Manualen upplyser om huvudfärger, komplementfärger, typsnitt, sättning av text, anvisningar för annonsering, visitkort, brevpapper och kuvert.
För att förstärka det visuella budskapet utarbetade jag ett bildspråk som knyter ihop de bilder som används i reklamsyfte. Detta bildspråk kommer i uttryck bland annat av ett mönster och färgfilter som läggs ovanpå bilden. Detta skapar en värme, dynamik och stämning i bildspråket, samtidigt som betraktaren lätt kan identifiera att bilden hör till Soluno BC. Detta gör att Soluno BC kan använda bildbanksbilder (vilket alltid ska göras med omsorg) med en personlig och unik prägel.
En komplett grafisk profil som innefattar visitkort, brevpapper, kuvert, epost-signaturer, Wordmallar med mera utarbetades för att alla visuella produkter ska samspela på ett bra sätt vilket förstärker och förtydligar den grafiska profilen.
Att ha en professionell grafisk profil redan från början underlättar för företag att kommunicera och bearbeta sina kunder på ett effektiv sätt. Det sparar pengar eftersom man slipper ta fram nya visitkort, företagstrycksaker, skyltar, dekaler med mera. Det ger även företagets anställda en boost när de kan känna sig stolta över sin grafiska profil.
Då SolunoBC har en produktportfölj som innefattar appar för iOS och Android, men även softphone-program för macOS och Windows så sträckte sig den grafiska profilen även dit. En komplett branding med ikoner, menyer, färger med mera utarbetades av mig för att täcka dessa behov.