Autopark i Stockholm AB behövde en visuellt kraftfull logotyp och en grafisk identitet med det lilla extra. Efter ett strategiskt startskede var det var bara att sätta igång. Som brukligt testade jag mig fram bland hundratals typsnitt, tittade på enskilda bokstäver och mellanrum mellan tecknen. Det viktiga är inte att hitta något finurligt och lekfullt - slutresultatet måste också vara harmoniskt och förmedla rätt värden och ge ett proffsigt och seriöst intryck.
I detta fall hittade jag ett sätt att förmedla parkeringsplatser genom att använda det ena benet i bokstaven K. Placeringen till höger gav också en bra balans till logotypen, och öppnade upp för hur K:et kan beskäras in som ett grafiskt element på ett effektivt sätt i olika sammanhang. Logotypens stil och textform gav också en bra balans mellan det mjuka och det moderna med en bra läsbarhet även när man sitter i bilen och är på ett längre avstånd. Resultatet blev en effektiv grafisk identitet.
Oavsett bransch så måste en logotyp vara tydlig i sin identitet. Man vill inte att kunderna ska förväxla den mot något annat, samtidigt som det visuella budskapet måste nå sinnet rekordsnabbt.
En bra logo ska inspirera och göra det lätt för företaget och dess framtida designers att kunna använda logotypen och designspråket för att skapa nya spännande verk.
Oavsett om en logotyp ska visas på en enorm fasadskylt eller tryckt på en penna så behöver man tänka igenom kontraster och färger, så att de samspelar på ett bra sätt, ser estetiskt tilltalande ut, förmedlar rätt känsla och gör logotypen tydlig.