En kund med en idé om en kedja med nyttig snabbmat behövde en bra logotyp och grafisk identitet som känns ren, modern och unik i konkurrensen. Här är resultatet av mitt arbete.
Denna logotyp skulle förmedla kvalitet, renhet och snabbhet. Ett runt, geometriskt typsnitt fungera bra i detta fall. Efter att ha testat mig fram och kasserat en mängd idéer fastnade jag till slut med formen av en kopp där O:et i namnet blir koppens öra. Det var ett bra sätt att koppla samman 2GO med koppen, som var den huvudsakliga serveringsformen och själva namnet för verksamheten.
För att skapa en snygg och harmonisk helhet fick jag uppdraget att skapa trycksaker som harmonierar med logotypen. I det här fallet var det menyskyltar, reklamaffischer, meny-broschyr, lojalitetskort, visitkort med mera. Att låta logotypens designer utforma detta har sina fördelar. Eftersom en logotypdesigner är väl insatt i de kärnvärden som företaget ska förmedla och redan är bekant med den grafiska känslan, färgerna och typografin så blir arbetet smidigare och resultatet mer harmoniskt med logotypen. Ibland arbetar förstås andra med det grafiska materialet och då kan en grafisk manual komma väl till pass.
Det finns förstås gemensamma nämnare för en bra logotyp; den ska vara tydlig, identifierbar, praktisk och förmedla rätt värden till betraktaren. Detta är ett strategiskt förarbete där kunden är tätt involverad. Nästan alltid är vägen dit snårig. Slutresultatet, själva logotypen, kan se enkel ut. Men precis som att tälja fram något i trä, så är det svårt att hitta rätt och det blir många skisser som kastas i brasan på vägen till perfektion. Vägen dit för en grafisk designer kan ta många timmar, om man vill försäkra sig om att slutresultatet är en logotyp som presterar riktigt bra.