Trunna Vandrarhem & Konferens skulle ha en ny design av grafisk profil. Placeringen i hjärtat av Dalarna gjorde att jag ville använda mig av traditionella kurbits-mönster, samtidigt som jag ville ge känslan av något nytt, personligt och fräscht.
Jag gjorde efterforskningar i de klassiska kurbitsmålningar som finns att beskåda, och tog fram ett mönster och ett färgschema för Trunna. Jag ville att logotypen skulle kunna stå på egna ben, utan att vara beroende av mönstret. Samtidigt ska mönstret vara en del av det visuella språket och vara en del av företagets identitet.
När jag designar en logotyp och en grafisk profil så ingår alltid en process där jag tänker igenom hur och var en logotyp kommer att användas. I detta fall när det gäller ett vandrarhem och konferensanläggning kan logotypen komma att visas på gästböcker, tekannor, muggar med mera. Hur kommer då logotypen att fungera rent praktiskt? Hur ska mönstret användas på ett harmoniskt sätt? Allt detta är en del av processen när jag designar logotyper.
Endast fantasin sätter gränserna för hur man kan kombinera mönstret med logotypen. Logotyper har ibland en fristående symbol och det ger liknande möjligheter att leka grafiskt med ett effektivt visuellt budskap.